مرحله ی 1: روابط و نقش های معنایی پایه (18 تا 24 ماهگی)
واج شناختی
|
نحو
|
معناشناختی
|
کاربرد شناختی
|
- 9 تا 10 همخوان آغازین و 5 تا 6 همخوان پایانی استفاده می شوند.
- 50% گفتار قابل فهم است.
- 70% همخوان ها صحیحند.
- واژه های CVC و دو هجایی ظاهر می شوند.
|
- گفته های دو کلمه ای ظاهر می شوند.
- ترتیب کلمه ای وجود دارد.
- گفته ها تلگرافی و دارای نشانه های دستوری اندکند.
|
- میانگین خزانه ی واژگان بیانی: 200 تا300 کلمه در 24 ماهگی.
- تک کلمه هایی برای اشیاء خارج از دید را می فهمد.
- روابط دوکلمه ای مشابه با آنچه بیان می شود را می فهمند.
- روابط متداولی که بیان می شوند، بدین شرح است:
عامل-عمل، عامل-مفعول، عمل-مفعول، عمل-مکان، شیء-مکان، مالک-مملوک، اشاره-شیء، صفت-شیء.
|
- فراوانی کاربرد کلمه در طول ارتباط پیش کلامی افزایش می یابد.
- مقاصد جدید شامل موارد زیراند:
درخواست اطلاعات، پاسخ به سؤالات، تصدیق کردن.
- فراوانی رفتارهای ارتباطی:
5/7 دقیقه بازی آزاد.
|
مرحله ی 2: تکواژهای دستوری (24 تا 30 ماهگی)
واج شناختی
|
نحو
|
معناشناختی
|
کاربرد شناختی
|
- آگاهی از قافیه ظاهر می شود.
|
- بروز اولیه ی فراگیری: -ing, in, on, plural /s/
- استفاده از no, not, can’t, don’t بین فعل و فاعل به عنوان منفی ساز
- سؤالاتی که تنها با آهنگ خیزان شکل می گیرند.
- جملاتی با ظهور semi-auxiliary gonna, wanna, gotta, hafta
|
- فهم و استفاده از سؤالاتی درمورد شیء (چی؟)، فرد (کی؟)، وقایع ابتدایی (.......چه کار می کنه؟ .......کجا میره؟)
|
- فراوانی ادامه ی موضوعات، خصوصاً از طریق تکرار، افزایش می یابد.
- برای درخواست های مؤدبانه از "لطفاً" استفاده می شود.
- مقاصد جدید شامل موارد زیر است:
بازی نمادین، صحبت در مورد اشیاء غایب، پنهان کردن واقعیت (دروغ ها، دست انداختنها)
- داستان سرایی ها "قصه های توده ای[1]" هستند؛ در ابتدا برچسب ها و توصیف ها.
|
مرحله ی 3: تلفیق جملات ساده (30 تا 36 ماهگی)
واج شناختی
|
نحو
|
معناشناختی
|
کاربرد شناختی
|
- 70% گفتار در 36 ماهگی قابل فهم است.
- توانایی تولید قافیه ایجاد می شود.
|
- زمان حال افعال کمکی ظاهر می شوند (can, will).
- افعال Be به طور متناقض استفاده می شوند.
- شکل های بیش از حد تعمیم یافته ی زمان گذشته ظاهر می شود.
- (‘s) مالکیت کسب می شود.
|
- استفاده و فهم سؤالات "چرایی"
- فهم و استفاده از اصطلاحات فضایی پایه (in, on, under, etc.)
|
- [توانایی] ادامه ی موضوع به 50% نزدیک می شود.
- موضوعات با افزودن اطلاعات جدید ادامه می یابند.
- درخواست هایی برای وضوح ایجاد می شوند.
- کاربرد زبان در بازی افزایش می یابد.
- داستان سرایی ها ادامه دار، با موضوع اما بدون نقشه اند.
|
مرحله ی 4: ظهور جملات درهم آمیخته (36 تا 42 ماهگی)
واج شناختی
|
نحو
|
معناشناختی
|
کاربرد شناختی
|
- کاربرد [فرآیند های واجی] مضاعف سازی، حذف هجا، همگون سازی، و حذف همخوان پایانی عمومیت کمتری دارد.
- کاربرد انسدادی سازی، قدامی سازی، کاهش خوشه، و ساده سازی همخوان های روان ادامه می یابد.
|
- اولین شکل های جملات پیچیده ظاهر می شوند.
- افعال کمکی به طور صحیح در [جملات] سؤالی و منفی قرار می گیرند.
- زمان گذشته ی بی قاعده و حروف تعریف (a, the) کسب می شوند.
|
- روابط معنایی میان جملات مجاور و موصولی شامل موارد زیر است:
پیوندی؛ زمانی؛ سببی؛ تقابلی.
- فهم کلمات رنگ های اصلی
- استفاده و فهم اصطلاحات خویشاوندی اصلی
|
- انعطاف پذیری بیشتر در درخواست ها که شامل موارد زیر است:
دستورات مؤدبانه (can you …?)
درخواست های غیر مستقیم (would you…?)
- همانطور که درخواست های غیرمستقیم افزایش می یابند، فراوانی درخواست های مستقیم نیز کاهش می یابد.
- داستان سرایی ها "ابتدایی"، دارای موضوع و برخی ساختارهای زمانی هستند.
|
اواخر مرحله ی 4 – اوایل مرحله ی 5 (42 تا 48 ماهگی)
واج شناختی
|
نحو
|
معناشناختی
|
کاربرد شناختی
|
- کاربرد [فرآیند واجی] کاهش خوشه کاهش می یابد.
|
- ظهور اولیه ی انواع جملات پیچیده که شامل موارد زیر است:
بندهای متممی کامل؛ عبارات whدار؛ مصدرهای ساده؛ جملات مرکب
|
- استفاده و فهم سؤالات "چه موقع" و "چطور"
- فهم کلماتی برای اشکال پایه (دایره، مربع، مثلث)
- استفاده و فهم واژگان اندازه های اصلی (بزرگ، کوچک)
- استفاده از حروف ربط "و" و "چون" برای پیوند دادن جملات
|
- عملکردهای جدیدی بروز می یابند که شامل موارد زیرند:
گزارش رویدادهای گذشته، استدلال، پیش بینی، بیان همدلی، ایجاد محدودیت ها و قوانین تخیلی، حفظ تعاملات
|
مرحله ی 5 (48 تا 60 ماهگی)
واج شناختی
|
نحو
|
معناشناختی
|
کاربرد شناختی
|
- 100% گفتار قابل فهم است.
- توانایی بخش کردن کلمات به هجاها بروز می یابد.
- کاربرد اغلب فرآیندهای [واجی] ساده سازی متوقف می شود؛ ممکن است خطاهایی در /s/، /r/، /l/ و th وجود داشته باشد.
|
- تکواژهای تکاملی دیرآیند کسب می شوند، که شامل موارد زیرند:
افعال Be، گذشته ی باقاعده، /s/ سوم شخص
- زمان گذشته ی افعال کمکی استفاده می شوند.
- جملات پیچیده ی تکاملی دیرآیند بروز می یابند، که شامل موارد زیرند:
عبارات اضافی (شاخه گزینی صحیح)؛ عبارات مصدری با فاعل های متفاوت؛ عبارات Gerund؛ عبارات مصدری Whدار.
- شکل های اصلی جمله کسب می شوند.
|
- آگاهی از صداها و اسامی حروف بروز می یابد.
- آگاهی از اعداد و شمارش بروز می یابد.
- استفاده از حروف ربط when, so, because, if
|
- اشاراتی که هدف درخواست را ذکر نمی کنند، بروز می یابند (“Those smell good”).
- توانایی بیان درخواست های خاص برای توضیح افزایش می یابد.
- داستان سرایی ها، زنجیره ای، همراه با نقشه اما بدون نکات عالی یا نتیجه گیری است.
|