1403/06/14 18:35:49


مرحله ی 1: روابط و نقش های معنایی پایه (18 تا 24 ماهگی)

واج شناختی

نحو

معناشناختی

کاربرد شناختی

  • 9 تا 10 همخوان آغازین و 5 تا 6 همخوان پایانی استفاده می شوند.
  • 50% گفتار قابل فهم است.
  • 70% همخوان ها صحیحند.
  • واژه های CVC و دو هجایی ظاهر می شوند.
  • گفته های دو کلمه ای ظاهر می شوند.
  • ترتیب کلمه ای وجود دارد.
  • گفته ها تلگرافی و دارای نشانه های دستوری اندکند.
  • میانگین خزانه ی واژگان بیانی: 200 تا300 کلمه در 24 ماهگی.
  • تک کلمه هایی برای اشیاء خارج از دید را می فهمد.
  • روابط دوکلمه ای مشابه با آنچه بیان می شود را می فهمند.
  • روابط متداولی که بیان می شوند، بدین شرح است:

عامل-عمل، عامل-مفعول، عمل-مفعول، عمل-مکان، شیء-مکان، مالک-مملوک، اشاره-شیء، صفت-شیء.

  • فراوانی کاربرد کلمه در طول ارتباط پیش کلامی افزایش می یابد.
  • مقاصد جدید شامل موارد زیراند:

درخواست اطلاعات، پاسخ به سؤالات، تصدیق کردن.

  • فراوانی رفتارهای ارتباطی:
    5/7 دقیقه بازی آزاد.
 

 

مرحله ی 2: تکواژهای دستوری (24 تا 30 ماهگی)

واج شناختی

نحو

معناشناختی

کاربرد شناختی

  • آگاهی از قافیه ظاهر می شود.
  • بروز اولیه ی فراگیری: -ing, in, on, plural /s/
  • استفاده از no, not, can’t, don’t بین فعل و فاعل به عنوان منفی ساز
  • سؤالاتی که تنها با آهنگ خیزان شکل می گیرند.
  • جملاتی با ظهور semi-auxiliary gonna, wanna, gotta, hafta
  • فهم و استفاده از سؤالاتی درمورد شیء (چی؟)، فرد (کی؟)، وقایع ابتدایی (.......چه کار می کنه؟ .......کجا می­ره؟)
  • فراوانی ادامه ی موضوعات، خصوصاً از طریق تکرار، افزایش می یابد.
  • برای درخواست های مؤدبانه از "لطفاً" استفاده می شود.
  • مقاصد جدید شامل موارد زیر است:

بازی نمادین، صحبت در مورد اشیاء غایب، پنهان کردن واقعیت (دروغ ها، دست انداختن­ها)

  • داستان سرایی ها "قصه های توده ای[1]" هستند؛ در ابتدا برچسب ها و توصیف ها.
 

 

مرحله ی 3: تلفیق جملات ساده (30 تا 36 ماهگی)

واج شناختی

نحو

معناشناختی

کاربرد شناختی

  • 70% گفتار در 36 ماهگی قابل فهم است.
  • توانایی تولید قافیه ایجاد می شود.
  • زمان حال افعال کمکی ظاهر می شوند (can, will).
  • افعال Be به طور متناقض استفاده می شوند.
  • شکل های بیش از حد تعمیم یافته ی زمان گذشته ظاهر می شود.
  • (‘s) مالکیت کسب می شود.
  • استفاده و فهم سؤالات "چرایی"
  • فهم و استفاده از اصطلاحات فضایی پایه (in, on, under, etc.)
  • [توانایی] ادامه ی موضوع به 50% نزدیک می شود.
  • موضوعات با افزودن اطلاعات جدید ادامه می یابند.
  • درخواست هایی برای وضوح ایجاد می شوند.
  • کاربرد زبان در بازی افزایش می یابد.
  • داستان سرایی ها ادامه دار، با موضوع اما بدون نقشه اند.
 

 

مرحله ی 4: ظهور جملات درهم آمیخته (36 تا 42 ماهگی)

واج شناختی

نحو

معناشناختی

کاربرد شناختی

  • کاربرد [فرآیند های واجی] مضاعف سازی، حذف هجا، همگون سازی، و حذف همخوان پایانی عمومیت کمتری دارد.
  • کاربرد انسدادی سازی، قدامی سازی، کاهش خوشه، و ساده سازی همخوان های روان ادامه می یابد.
  • اولین شکل های جملات پیچیده ظاهر می شوند.
  • افعال کمکی به طور صحیح در [جملات] سؤالی و منفی قرار می گیرند.
  • زمان گذشته ی بی قاعده و حروف تعریف (a, the) کسب می شوند.
  • روابط معنایی میان جملات مجاور و موصولی شامل موارد زیر است:

پیوندی؛ زمانی؛ سببی؛ تقابلی.

  • فهم کلمات رنگ های اصلی
  • استفاده و فهم اصطلاحات خویشاوندی اصلی
  • انعطاف پذیری بیشتر در درخواست ها که شامل موارد زیر است:

دستورات مؤدبانه (can you …?)

درخواست های غیر مستقیم (would you…?)

  • همانطور که درخواست های غیرمستقیم افزایش می یابند، فراوانی درخواست های مستقیم نیز کاهش می یابد.
  • داستان سرایی ها "ابتدایی"، دارای موضوع و برخی ساختارهای زمانی هستند.
 

 

اواخر مرحله ی 4 – اوایل مرحله ی 5 (42 تا 48 ماهگی)

واج شناختی

نحو

معناشناختی

کاربرد شناختی

  • کاربرد [فرآیند واجی] کاهش خوشه کاهش می یابد.
  • ظهور اولیه ی انواع جملات پیچیده که شامل موارد زیر است:

بندهای متممی کامل؛ عبارات whدار؛ مصدرهای ساده؛ جملات مرکب

  • استفاده و فهم سؤالات "چه موقع" و "چطور"
  • فهم کلماتی برای اشکال پایه (دایره، مربع، مثلث)
  • استفاده و فهم واژگان اندازه های اصلی (بزرگ، کوچک)
  • استفاده از حروف ربط "و" و "چون" برای پیوند دادن جملات
  • عملکردهای جدیدی بروز می یابند که شامل موارد زیرند:

گزارش رویدادهای گذشته، استدلال، پیش بینی، بیان همدلی، ایجاد محدودیت ها و قوانین تخیلی، حفظ تعاملات

 

 

مرحله ی 5 (48 تا 60 ماهگی)

واج شناختی

نحو

معناشناختی

کاربرد شناختی

  • 100% گفتار قابل فهم است.
  • توانایی بخش کردن کلمات به هجاها بروز می یابد.
  • کاربرد اغلب فرآیندهای [واجی] ساده سازی متوقف می شود؛ ممکن است خطاهایی در /s/، /r/، /l/ و th وجود داشته باشد.
  • تکواژهای تکاملی دیرآیند کسب می شوند، که شامل موارد زیرند:

افعال Be، گذشته ی باقاعده، /s/ سوم شخص

  • زمان گذشته ی افعال کمکی استفاده می شوند.
  • جملات پیچیده ی تکاملی دیرآیند بروز می یابند، که شامل موارد زیرند:

عبارات اضافی (شاخه گزینی صحیح)؛ عبارات مصدری با فاعل های متفاوت؛ عبارات Gerund؛ عبارات مصدری Whدار.

  • شکل های اصلی جمله کسب می شوند.
  • آگاهی از صداها و اسامی حروف بروز می یابد.
  • آگاهی از اعداد و شمارش بروز می یابد.
  • استفاده از حروف ربط when, so, because, if
  • اشاراتی که هدف درخواست را ذکر نمی کنند، بروز می یابند (“Those smell good”).
  • توانایی بیان درخواست های خاص برای توضیح افزایش می یابد.
  • داستان سرایی ها، زنجیره ای، همراه با نقشه اما بدون نکات عالی یا نتیجه گیری است.
 

 

 

 

 

کد خبر 56
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 98

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی