کاردرمانی
هدف از کاردرمانی کودکان بهبود توانمندیهای آنان جهت ارتقاء کیفیت زندگی و حضور فعال آنان در جامعه است.
◀️اهداف کاردرمانی ذهنی در کودکان شامل چه مواردی است؟
🔹تقویت مهارتهای حرکتی
دویدن، پریدن از موانع، رد شدن و ...
🔹تقویت هماهنگی حرکتی وعملکرد دستها:
قیچی کردن، نوشتن، کاربرد ابزارها و...
🔹مداخلاتی در جهت تسهیل یکپارچگی حسی و پردازش حواس گوناگون
🔹بهبود مفاهیم شناختی:
شناخت رنگها، اعضای بدن، درك مفاهیم، توجه و تمرکز، حافظه، مهارت هاي حل مسئله و استدلال، تفکر انتزاعی و ...
🔹بهبود مهارت هاي ادراکی و حسی
تصویر بدنی، ادراك بینایی، ادراك شنوایی و لامسه، پراکسیا یا برنامه ریزي حرکتی و ...
🔹تقویت مهارتهای ترسیمی و رشد نقاشی:
کاربرد قلم، نقاشی، نوشتن و ...
🔹تقویت مهارتهای روزمره زندگی :
استقلال در دستشویی رفتن، غذا خوردن، لباس پوشیدن و ....
🔹تقویت و تسهیل مهارتهای رفتاری و سازگاری:
آموزش رفتار اجتماعی، اصلاح رفتار، افزایش تحمل کاری و دستور پذیری و کاهش لجبازی
مداخله کاردرمانی در کودکانی با اختلالات شنوایی
تاخیر مهارت های حرکتی ریز و درشت معمولا با اختلالات دهلیزی همراه است. همچنین سیستم دهلیزی با سیستم بینایی مرتبط است، که نقش مهمی در حرکات چشم دارد و می تواند خواندن و ...را تحت تاثیر قرار دارد.
مشکلات در سیستم دهلیزی ممکن است به رفتار جستجوی حسی، بیش فعالی و حواس پرتی منجر شود .
باتوجه به ارتباطات سیستم وستیبولار وسیستم شنوایی ,کودکان کم شنوا ممکن است در معرض خطر تاخیر در طیف وسیعی از مهارت ها مانند پیشرفت مهارت های حرکتی ریز و درشت و یکپارچگی حسی,تصویر بدنی و هماهنگی چشم و دست توجه وتمرکز باشد .
کاردرمانی می تواند نقش مهمی در بهبود این مهارت ها وامادگی کودک برای ورود به مدرسه داشته باشد.